عوامل موثر در موفقیت تحصیلی

عوامل موثر در موفقیت تحصیلی


تعیین هدف

پیگیری اهداف
مشکل اساسی بعضی از افراد در نرسیدن به هدف آن است که پس از انتخاب آن ، پیگیری های لازم برای رسیدن به آن را انجام نمی دهند. بنابراین برای رسیدن به اهداف باید: 

1- پیگیری لازم را انجام دهیم . 

2- برنامه ریزی کنیم . 

3- انگیزه کافی داشته باشیم . 

4- سعی و تلاش پیگیر، پشتکار مستمر و اراده ی قوی داشته باشیم . 

5- هرچند وقت یکبار اهداف خود را مرور نماییم . 

6- به موفقیت ، ایمان داشته و به خود، اعتماد داشته باشیم . 

7- امیدواری ، صبوری در برابر مشکلات و توکّل به خداوندگار هستی را فراموش نکنیم .  

ادامه متن در ادامه مطلب

 خودپنداری مثبت (تفکر مثبت )آدمی ساخته افکار خویش است . فردا همان خواهد شد که امروز فکر می کنید.  موریس مترلینگ 

 آنچه پس از تعیین هدف در موفقیت و در یادگیری تأثیر مهمی دارد عبارت است از «خودپنداری مثبت ». 

خودپنداری عبارت از تجزیه و تحلیل و نگرش شخص به ماهیت خودش می باشد. هر فرد دارای دو نوع خودپنداری است . 

الف - خودپنداری مثبت 

ب - خودپنداری منفی 

خودپنداری مثبت آدمی را به سوی سعی و تلاش بیشتر و در نهایت به سوی موفقیت راهنمایی می کند اما پندارهای منفی فرد را به سوی شکست راهنمایی می نماید و مغز و روح آدمی را در جهت خلاف فعالیت ها و هدفهای تعیین شده او پیش می برد. 

به راستی تفکر شما نسبت به خودتان چیست؟ آیا در آینده فرد موفقی خواهید شد یا نه؟ آیا در دانشگاه و در رشته ی دلخواه تان قبول خواهید شد یا نه؟ 

اگر پاسخ سؤالات شما به صورت مثبت بیان شود راه را به سوی موفقیت شما هموار خواهد ساخت و اگر پاسخ آنها منفی باشد مانعی بزرگ بر سرراهتان ایجاد خواهد کرد که شاید هرگز نتوانید آن مانع را پشت سر بگذارید. (مگر آنکه آنرا تغییر دهید.) 

نسبت به مطالعه چه دید و طرز تفکری دارید؟ اگر افکار منفی در مورد مطالعه یک درس در ذهن شما رسوخ کند به راحتی نمی توانید در آن درس نمره ی مطلوب بیاورید. 

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که اگر در ذهن و ضمیر ناخودآگاه تان از درسی خوشتان نیاید، در آن درس موفقیتی کسب نمی کنید؟ 

علاوه بر مطالب ذکر شده در بالا، نوع نگرش و تفکر شما در یک مورد، میزان علاقه ی شما را به آن مورد تعیین می کند. مثلاً اگر در ذهنتان این باشد که درس شیمی را هیچ وقت یاد نمی گیرید. به مرور زمان علاقه ی شما نسبت به آن درس و درنتیجه میزان مطالعه ی شما در درس موردنظر کاهش یافته و حاصل آن چیزی جز یادگیری کمتر در آن درس نیست . 

اندیشه ها، چه  مثبت و چه  منفی ، ذهن رادر  همان  جهت  برنامه ریزی  می کنند و فعالیت های ما را به همان جهت سوق می دهند و در ضمیر ناخودآگاه ما که فرمانروای وجودی ما  نیز می باشد، تأثیر می گذارند. بنابراین اگر افکار منفی در شما وجود دارد، همین حالا آنها را دور ریخته و تفکرات مثبت را جایگزین آن کنید. مثلاً باخود تصمیم بگیرید که ، از هم اکنون مطالعه این کتاب تأثیر مثبتی در قبولی شما در کنکور بگذارد. با خود بگویید که اگر دیگران توانسته اند حتماً من نیز می توانم . بیایید از این به بعد اینگونه بیاندیشیم که : 

من می توانم در تحصیل موفق  شوم . 

من توانایی آموختن درس ها را دارم . 

من می توانم آنچه را که خوانده ام به خاطر بسپارم . 

من می توانم در هر شرایطی بر افکار پریشان خود مسلط شوم . 

من تمامی دروس (چه دروس مشکل و چه دروسی که از آنها به هر دلیل خوشم نمی آید) را به خوبی فرا می گیرم .

 اندیشه و تفکر هر فرد، راهنمای رفتار و عمل اوست . 

بنابراین یکی از موانع موفقیت ، اندیشه و تصویر ذهنی منفی از خود و تواناییها و استعدادهای خویشتن است . و در مقابل آن خودپنداری مثبت عامل مؤثری در موفقیت می باشد. 

در خودپنداری مثبت سعی کنید از تلقین مثبت نیز بهره بگیرید. افکار و اندیشه های مثبت تان را به دفعات تکرار کنید. توجه داشته باشید بهترین زمان برای تلقین مثبت در هنگام آرامش شخص مثلاً شبها قبل از خواب و صبح زود بعد از بیدار شدن از خواب است . 

علاقه

علاقه به مطالعه یکی دیگر از عوامل مؤثر افزایش یادگیری می باشد. بارها با دانش  آموزانی برخورد کرده ام که به دلایل مختلف علاقه ی آنها نسبت به یکی از دروس کاهش یافته و این کاهش علاقه باعث افت شدید در آن درس و گاهی به تبع آن در دروس دیگر شده است . مثلاً هنگامی که کتاب ریاضی خود را باز می کنید چه تصوّری از آن دارید؟ بعضی از شما با خود می گویید: وای بازهم ریاضی ! عجب درس مشکلی ! و پس از آنکه کمی به آن نگاه می کنید، می گویید: اصلاً حال و حوصله درس خواندن ندارم . و کتاب را کنار می گذارید. اگر کمی بیشتر برای خود برنامه ریزی داشته باشید به سراغ درس دیگری می روید. که در هر دو حالت نتیجه آن کاهش مطالعه و نهایتاً کاهش یادگیری است . بنابه آنچه بیان شد می توان نمودار زیر را رسم نمود. 

 علاقه یک امر ایجادشدنی (و اکتسابی ) می باشد و صددرصد ذاتی نیست و همچنین کسب آن نیاز به زمان زیادی ندارد. بنابراین از همین حالا اگر به درسی علاقه ندارید، تصور ذهنی خویش را نسبت به آن تغییر دهید و سعی کنید به آن علاقمند شوید. توجه به میزان اطلاعاتی که هر درس به شما می دهد و یا میزان تأثیر و نقشی که آن درس در زندگی شما و یا حتی در قبولی شما در کنکور و ورود به دانشگاه دارد و مطالعه در زمان مناسب و همچنین عقب نماندن از مباحث کلاس تأثیر قابل توجهی در ایجاد علاقه نسبت به یک درس خاص دارد. و توجه داشته باشید که :

 اگر کسی به کاری علاقه داشته باشد، خسته نمی شود. 

 ایجاد و افزایش علاقه به مطالعه باعث می شود که : 

1- انگیزه بیشتری برای مطالعه داشته باشید. 

2- بین مطالب جدید و مطالبی که در گذشته آموخته اید، ارتباط برقرار کنید. 

3- دقت و حافظه ، بیشتر شود. 

4- زمانهای مطالعه جزء زمانهای کسل کننده زندگی به حساب نیاید. 

به وسیله ی ارتباط با افراد موفق و همچنین توجه به هدف ، مخصوصاً اگر هدفتان یک هدف بزرگ و عالی باشد، می توانید میزان علاقه تان را به مطالعه افزایش دهید. بنابراین :

 علاقه به مطالعه را در خودتان افزایش دهید و سعی کنید از مطالعه لذت ببرید. 

 اراده

هیچ کار بزرگی ، بدون اراده ی بزرگ میسر نخواهد شد.  بالزاک 

 اراده عبارتست از نیرویی که به انسان کمک می کند تا به سر منزل آمال و آرزوهای خویش برسد. شما پس از انتخاب هدف ، باید با اراده ای قوی به سعی و تلاش برای رسیدن به آن بپردازید. 

کسی که با اراده ی قوی گام در مسیر موفقیت می گذارد، مسیر پیشرفت و موفقیت را برای خود هموار می سازد. این فرد در برخورد با مشکلات از خود پایداری ، سعی و تلاش بیشتری نشان می دهد و برعکس ، کسی که دارای اراده ی ضعیفی می باشد با مواجه شدن با یک مانع کوچک و حتی یک سخن کوتاه دست از تلاش می کشد. مثلاً اگر دانش  آموز رشته ی علوم تجربی هستید و با هدف قبولی در رشته پزشکی در حال کوشش فراوان جهت آمادگی برای کنکور می باشید و ناگهان در روزنامه ها و یا از طریق یکی از دوستانتان خبر بیکاری هزاران پزشک را بشنوید. چه خواهید کرد؟ اگر در سعی و تلاش شما خللی ایجاد شد بدین معنی است که دارای اراده ی ضعیفی هستید ولی اگر با توجه به مورد بالا نه تنها از تلاشتان کاسته نشد بلکه به پشتکارتان افزودید شما اراده ی قوی دارید که با این اراده و به همراه سعی و تلاش و توجه به عوامل دیگر حتماً موفق خواهید شد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که در مثال فوق احتمال دارد در شما نگرانی و اضطرابی پیش آید ولی با توجه به آنکه هدف خودتان را با شناخت و آگاهی انتخاب کرده و خود را برای پیشرفتهای بعدی مثلاً گرفتن یک تخصص آماده کرده اید هرگز نگرانی به دل راه نداده و به سعی و تلاشتان ادامه بدهید.

 انسان های موفق ، اراده ی راسخ و تزلزل ناپذیر دارند. 

 اراده ی قوی شما را به فعالیت بیشتر و جدیّت در مطالعه و درس خواندن راهنمایی می کند و باعث می شود دچار تزلزل و ضعف و ناتوانی نشوید. آنها که اراده ی ضعیفی دارند حاضر به تحمل زحمت و فعالیت بیشتر نیستند و امکان موفقیت آنها نیز کمتر است . 

پس عزمتان را جزم کنید و با اراده ای قوی به مطالعه و سعی و تلاشتان ادامه دهید. و بدانید که : 

«افرادی که اراده ی ضعیفی دارند منتظر حوادث ناگهانی و معجزه آسا هستند و آنانکه اراده ای قوی دارند خود خالق حوادث و اتفاقات عالی و مهم هستند.»

 پشتکار (سعی و تلاش مستمر )

«پیروزی با کسانی است که بیش از دیگران پشتکار دارند.»   ناپلئون بناپارت 

 پس از انتخاب هدف ، خودپنداری مثبت ، ایجاد علاقه و یک اراده ی قوی آنچه در موفقیت شما نقش کلیدی دارد «سعی و تلاش و پشتکار» می باشد. بدون تلاش هیچ موفقیتی نصیب انسان نخواهد شد. به عبارت دیگر هیچ کس بدون زحمت به جایی نرسیده است . 

بدون تلاش کردن و بدون مطالعه قطعاً چیزی یاد نمی گیرید. اگر در هنگام مطالعه به مطالبی برخورد کردید که یادگرفتن آن مشکل بود، زود دلسرد نشوید، دوباره تلاش کنید، دوباره بخوانید در یادگرفتن آن پافشاری کنید، از دوستانتان بپرسید، از معلمتان کمک بگیرید. در این صورت است که آن مطلب را فرا می گیرید. 

آنچه در آموختن مهم است سعی و تلاش و سپس استقامت و صبوری برای یادگیری می باشد. هرگز انتظار نداشته باشید که یک شبه ره صدساله را طی کنید. توجه داشته باشید که استمرار در تلاش و استمرار در مطالعه ، یادگیری را بیش تر خواهد کرد، به طوری که جیم ران می گوید: «تلاش منظم ، پاداش چند برابر دارد.»

امروزه تحقیقات و مطالعات علمی نشان می دهد که اکثر انسان ها توانایی یادگیری صددرصد و در حد تسلط مطالب را دارا می باشند. این امر بستگی زیادی به سعی و تلاش و استقامت دارد. امروز را از دست ندهید و تلاشتان را از همین حالا شروع کرده و یا آنرا بیشتر کنید و توجه داشته باشید که :

 «کوشش کنید آنچه شما را راضی می کند، به دست آورید، وگرنه زمانی خواهد رسید که ناچارید به آنچه به دست آورده اید، راضی باشید.»   برنارد شاو 

 تمرکز حواس

 «حواس و افکار متمرکز سر منشأ خلاقیت می باشند.»

 در هنگام انجام هر کاری از جمله مطالعه تمرکز حواس عامل بسیار مهمی می باشد. تمرکز حواس عبارتست از «هم جهت کردن تمام نیروهای ذهنی حسی بر روی یک موضوع و یا یک هدف مشخص .»

اگر مشغول کاری هستید حتی اگر آن کار بسیار ساده است سعی کنید افکارتان را فقط روی همان موضوع متمرکز کنید. این عمل باعث کنترل و بهبود اعمال و رفتار، در جهت رسیدن به هدف موردنظر می شود. علاوه بر آن ، تمرکز حواس و افکار باعث ایجاد آرامش و آسایش در فرد شده که حاصل آن یادگیری بیشتر می باشد. 

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که در هنگام مطالعه و یا سر کلاس درس ناخودآگاه حواستان از موضوع اصلی دور شده و مدت زمان زیادی به موضوع دیگری اندیشیده اید و هنگامی که به خود آمده اید، شاهد آن بوده اید که زمان زیادی را بیهوده از دست داده اید. 

بنابراین سعی کنید در هنگام مطالعه ، نشستن سر کلاس درس و هر موقعیت یادگیری دیگر افکار و حواستان را روی همان موضوع متمرکز نمایید. یک راه ایجاد تمرکز در این موارد یادداشت برداری و نت برداری می باشد که باعث می شود حواس شما بر روی موضوع موردنظر متمرکز شود. تمرکز حواس نتایج زیادی به همراه دارد که از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره نمود: 

1- آمادگی ذهنی و افزایش سرعت یادگیری 

2- تقویت حافظه و افزایش میزان یادگیری 

3- تقویت قدرت محاسباتی و توانایی استدلال قوی 

4- افزایش اعتماد به نفس فردی (با یادگیری بیشتر) 

5- استفاده بهینه از زمان 

6- ایجاد آرامش روحی 

بنابراین شما با تسلط بر افکارتان و هم سو کردن تمامی قوای ذهنی تان به روی موضوع موردنظر می توانید به افکار ناخواسته و پریشان فائق آیید. علاوه بر این ایجاد علاقه به موضوع مطالعه نیز می تواند شما را در متمرکز نمودن افکارتان یاری رساند. سعی کنید عوامل مزاحم ایجاد تمرکز را از خود دور کنید. انتخاب مکان و زمان مناسب مطالعه ، تندرستی و تقویت بدنی ، خواب به اندازه و ایجاد عادت های صحیح مطالعه و افزایش انگیزه ی مطالعه کردن و عدم اضطراب و نگرانی از عوامل مهم دیگر در تمرکز حواس و افکار شما می باشند. 

نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

 برترین معرفت ها شناخت آدمی است نسبت به خویشتن خویش  «حضرت علی (ع )»

 هر انسانی در زندگی دارای نقاط قوت و ضعفی می باشد و بارها لذت پیروزی و موفقیت و طعم شکست را تجربه کرده است . اما در این میان آنهایی که شکست هایشان باعث نشده خللی در خودباوری ، اعتماد به نفس ، اراده و پشتکارشان وارد شود به موفقیت های بزرگ رسیده اند و به اهداف خود بسیار نزدیک تر شده اند. 

اگر شما درسی را خوب فرا نمی گیرید و یا در امتحانات آن نمره دلخواه را به دست نمی آورید نباید هرگز ناامید و مأیوس شوید. 

تمامی موفقیت ها و شکست های خود را و یا به عبارت صریح تر تمامی نقاط قوت و ضعف خود را بر روی کاغذی بنویسید. ببینید واقعاً در چه درسهایی ضعیف هستید؟ 

در یادگرفتن چه درسهایی با مشکل مواجه هستید؟

چرا نمی توانید نمره های خوبی کسب کنید؟

و به طور کلی موانع پیشرفت و موفقیت شما در آن درس ها چیست؟

و همین طور ببینید در چه درس هایی مشکل ندارید و می توانید در آنها نمره خوبی کسب کنید و یا در چه درس هایی تست زنی شما دقیق تر، درست تر و سریع تر می باشد؟ در اینجا نیز به دلایل اصلی پیشرفت و موفقیت خود فکر کنید؟ 

اولین گام پیروزی شناخت نقاط ضعف و دانستن علت های آن می باشد. با مشخص شدن نقاط ضعفتان قسمتی از مشکلات شما حل می شود زیرا شناختن صحیح درد، نیمی از درمان است . 

همانطور که قبلاً بیان شد تحقیقات جدید نشان می دهد که همه ی انسان ها توانایی یادگیری در حد تسلط را دارا می باشند بنابراین ضعف ها را ناشی از کمی استعداد خود ندانید. [همه ی انسان ها دارای استعدادهای بالقوه فراوانی هستند. اگر می بینید بعضی از افراد به ظاهر بااستعدادتر از دیگران می باشند به دلیل استفاده ی صحیح از استعدادها و توانایی آنها در به کارگیری و بهره وری از آن استعدادها و همچنین پشتکار مضاعف آنها می باشد. شما نیز سعی کنید دلایل موفقیت این گونه افراد را یافته و آنها را به کار ببندید.]

حالا که نقاط ضعف خود را شناختید نوبت به برطرف کردن آنها می رسد، سعی کنید راه مناسبی برای جبران آنها پیدا کنید. راه حل جبران آنها می تواند مرور و تکرار کردن درس ها، کمک گرفتن از دوستان ، آشنایان و یا کمک گرفتن از معلمان ، همچنین در صورت لزوم شرکت در کلاسهای تقویتی ، استفاده از کتابهای کمک آموزشی مناسب و... و یا راه حل هایی که به ذهن خودتان می رسد، باشد. در این مرحله می توانید از نظرات والدین ، معلمان و دوستان خوبتان نیز استفاده نمایید. 

علاوه بر اینها از خودپنداری و تلقین مثبت ، تمرکز حواس و عوامل مؤثر دیگر نیز استفاده کنید و بدانید بدون پافشاری و پشتکار و همچنین بدون زحمت نقاط ضعف قابل جبران نیستند. 

از زمانی که تصمیم جدی گرفتید که نقاط ضعف خود را برطرف کنید و شروع به سعی و تلاش مستمر کردید دیگر اینها جزء نقاط ضعف شما به حساب نمی آیند و هرچه در غلبه بر آنها پیشرفت کنید به نقاط قوت شما نزدیک تر می شوند (مگر آنکه پس از مدتی مجدداً اصلاح و بهبود آنها را رها کنید. بنابراین استمرار در سعی و تلاش را هرگز فراموش نکنید.) هرگز انتظار نداشته باشید که در یک لحظه تمام آنها اصلاح شوند. این امر مطمئناً به زمان نیاز دارد ولی شما باید سعی کنید آنها را در اسرع وقت جبران نمایید. 

بنابراین سعی کنید نقاط ضعف خود را اصلاح و نقاط قوت خود را بهبود بخشید و دلایل اصلی موفقیت در نقاط قوت خود را برای اصلاح نقاط ضعف به کار ببندید. و توجه داشته باشید که :

 «درخشانترین  تاجی که مردم بر  سر  می نهند در  آتش کوره ها ساخته شده است .»   چارلی چاپلین 

 «موفقیت از آن کسانی نیست که هرگز دچار ناکامی نمی شوند بلکه متعلق به کسانی است که هرگز از تجدیدمبارزه بیم و هراس ندارند.»   هانری ف . کپ  

شروع به فعالیت

 «طولانی ترین سفر هم باید با اولین قدم آغاز شود.»   لائوتیسه فیلسوف چینی 

 هنگامی که هدف خود را تعیین نمودید و تصمیم گرفتید که به هدفتان برسید زمان شروع فعالیت فرامی رسد. هرگز بدون سعی و تلاش و فعالیت ، موفقیت نصیبتان نخواهد شد. 

فعالیت خود را از همین حالا آغاز کنید. نگوئید از فردا شروع می کنم زیرا که فردا نیز فردایی برای خود دارد. بنابراین کار را به فردا نیندازید. 

با خود نگویید حالا که وقت هست ، منتظر یک فرصت مناسب برای شروع هستم ، از روز شنبه ی هفته آینده شروع می کنم و یا از اول ماه شروع می کنم . 

مطمئن باشید برای شروع فعالیت شنبه ، اول ماه و زمانهای دیگر هیچ فرقی با امروز ندارند. بدانید فرصت طلایی  برای شروع ، همین حالا می باشد. 

آغاز کار کمی مشکل است ولی وقتی که شروع به فعالیت کردید خواهید دید که این فعالیت هدفمند، شیرین شده و با لذت همراه خواهد شد. این درست همانند غلبه بر نیروی اصطکاک برای حرکت دادن اجسام است . 

همانطور که می دانید برای آنکه جسمی شروع به حرکت کند باید نیروی محرک از نیروی اصطکاک بیشتر باشد لذا قبل از آنکه جسم حرکت کند، باید نیروی بیشتری صرف کنیم ، تا هنگامی که جسم شروع به حرکت کند. در آن زمان دیگر جسم با اعمال نیروی کمتر نیز می تواند به حرکت خود ادامه دهد. (زیرا نیروی اصطکاک سکون (ایستایی ) در آستانه ی حرکت بیشتر از نیروی اصطکاک لغزشی می باشد.) 

و بدانید که :

 کسانی که برای شروع فعالیت در انتظار زمان مناسب نشسته اند، در واقع زمان را از دست داده اند.  زیرا بهترین زمان برای آغاز فعالیت همین حالا است . 

توجه داشته باشید که استعداد، هوش ، قدرت و توانایی جسمی و روحی ، تعیین هدف و تصمیم گیری به تنهایی کافی نمی باشند و آنچه که همه ی این ها را کامل می کند، فعالیت و پشتکار می باشد. 

بعضی از دانش  آموزان تصمیم جدی می گیرند که در یک درس که ضعیف هستند پیشرفت کنند و نمرات بهتری در آن درس کسب نمایند ولی هرگز حاضر به قبول زحمت و درس خواندن کافی نیستند. این گروه نیز همیشه بدنبال فرصتی برای شروع هستند. 

بارها شاهد آن بوده ام که دانش  آموزانی که از نظر بهره ی هوشی در سطح متوسط و پایین قرار داشته اند در امتحانات پایان ترم و کنکور نتایج بهتری از همکلاسی هایشان که دارای بهره ی هوشی بالاتر بوده اند کسب نموده اند. 

این امر مرهون چیزی جز برنامه ریزی صحیح و سعی و تلاش مستمر و پافشاری آنها در رسیدن به اهدافشان نبوده است . توجه داشته باشید که :

 «نبوغ نتیجه 99% فعالیت و 1% استعداد است .»    ادیسون 

 عوامل مؤثر دیگر در موفقیت تحصیلی

 اعتماد به نفس و خودباوری

 اعتماد به نفس و خودباوری نقش مهمی در موفقیت شما دارند. حتماً به خودتان اعتماد داشته باشید. بدانید اعتماد به نفس در طی یک شب بدست نمیآید بلکه توجه به تواناییها و استعدادها، توجه به پیروزی های زندگی تان ، خودپنداری مثبت ، استفاده از تلقین های مثبت و مکرر، شما را در به دست آوردن «اعتماد به نفس قوی » یاری می کند. 

ایمان به موفقیت

به موفقیت خود ایمان داشته باشید. ایمان به موفقیت هرگاه با خودپنداری مثبت همراه شود بسیار مؤثر خواهد بود. افکار حاکی از ناتوانی ، بی استعدادی و در نهایت شکست را از مغزتان بیرون کنید و به موفقیت بیاندیشید. 

  شور و اشتیاق به مطالعه

سعی کنید از مطالعه لذت ببرید. اشتیاق به مطالعه باعث می شود ضعف و خستگی از شما دور شده ، توانایی جسمی ، فکری و ذهنی شما را افزایش دهد. بنابراین در حالت خستگی و کسلی مطالعه نکنید. 

 امیدواری و توکل

هرگز ناامید نشوید. با امیدی راسخ به مطالعه و سعی و تلاش بپردازید. و به این سخن ساموئل اسماپلز توجه کنید که : “هرگز ناامید مباش ، زیرا ممکن است آخرین کلید همه درها را بگشاید.” 

 آرامش ذهنی و نشاط و شادمانی جسمی روحی

وجود آرامش نشانه یک اراده قوی می باشد. در حالت آرامش انسان دارای توانایی و خلاقیت بیشتر است و قدرت حافظه نیز قوی تر می شود. سعی کنید با نشاط و شادمانی به مطالعه و زندگی خود ادامه دهید زیرا تأثیر به سزایی در سلامتی و درنتیجه ، در یادگیری دارد. 

 برنامه ریزی صحیح

 کاهش اضطراب ، مطالعه دقیق ، دقت و سرعت عمل ، خلاقیت ، استفاده از فرصت ها که در بخش های بعدی به بررسی آنها می پردازیم نیز در موفقیت شما نقش مهمی را به عهده دارند. و توجه داشته باشید:

 بالای نردبان موفقیت ، شلوغ نیست . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد